Κυριακή, 5 Απριλίου 2009

Ντοκιμαντέρ και Ρατσισμός.


Εδώ και αρκετό καιρό (πάνω από χρόνο) σκέφτομαι να γυρίσω ένα ντοκιμαντέρ.

Πολλά τα θέματα με τα οποία θα ήθελα να ασχοληθώ αλλά αυτό που θεωρώ πιο αξιόλογο από όλα είναι το θέμα του ρατσισμού. Δυστηχώς στη Κύπρο ο ρατσισμός δεν είναι κάτι που μπορείς να το συζητήσεις δημοσίως πόσο μάλλον να έρθεις σε αντιπαράθεση. Πολλή απλά γιατί ο καθένας θεωρεί ότι "εγώ δεν είμαι ρατσιστής", αν και πιθανόν στο πίσω μέρος του μυαλού του να τελειώνει τα την φράση του με το απεχθές "οι άλλοι είναι μαύροι". Ένας αδαής ρατσιστής με λίγα λόγια... αν βέβαια υπάρχει "έξυπνος ρατσιστής".

Πιστεύω ότι μπορεί να βγει κάτι πολύ καλό από αυτή την προσπάθεια την οποία έχω λίγες μέρες τώρα που προσπαθώ να την σουλουπώσω. Και αυτό γιατί ο ρατσισμός ως θεματολογία είναι εκ των πραγμάτων γιγαντιαία. Κάποιος είναι ρατσιστής απέναντι στους μετανάστες, στους "κατώτερους", στους αλλόθρησκους, στα άτομα με διαφορετικό πολιτικό προσανατολισμό ή στους ανάπηρους. Συνήθως στους ψυχικά αρρώστους. Αλήθεια, είναι ρατσιστής αυτός που γελάει με τα "παιχνίδια-ανθρώπους" που φιλοξενούνται σε εκπομπές μόνο και μόνο για να γελάσει ο κόσμος και ίσως ενδόμυχα να συνειδητοποιήσει την "ανωτερότητα" της θέσης του και την καλή του τύχη ως τώρα αφού δεν νοσεί ο ίδιος;

Σκοπός σε αυτό το ποστ μου δεν είναι να αναλύσω τον ρατσισμό, αυτό θα γίνει στο ντοκιμαντέρ.

Αυτό που θα ήθελα να ζητήσω είναι ιδέες... από που να αρχίσω. Ερωτήσεις που θα έπρεπε να κάνω. σε ποια κοινωνική ομάδα να συγκεντρώσω το ενδιαφέρον της έρευνας που θα κάνω; Και ότι άλλο έχετε ευχαρίστηση.

Ευχαριστώ.

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

File anlexandre poli kali i idea sou gia to ntokimanter me thema ton ratsismo.AN kai xilioipomeno stin ousia omos kanis den asxolithike pote sovara me afto to koinoniko fenomeno. Prosopiki mou apopsi ine oti tha eprepe na epikentrothis se 2 katigories anthrwpwn ,stous en dinami ratsistes kai s´aftous pou epesan thimata ratsistikon simperiforwn i ine evalotoi pros aftes. Episis endiaferon tha itan na akousoume ti gnomi nearwn atomwn(ane3artitou ideologias)afenos men giati i stasi twn megaliterwn se ilikia ligo os poli ine gnosti ,afeterou de oi apopsis twn newn ine aftes pou kathreftizoun to mellon kai tis opoies prooptikes iparxoun gia opoiesdipote allages.Afta en oligis kai xoris na thelo se kamia periptosi na kano ton upovolea sto olo egxirima sou pou outos i allos apo to thema tou kai mono ine ikano na provlimatisi.

E.C

Ανώνυμος είπε...

τελικά τι είναι ρατσισμός;
είμαι ρατσιστής εγώ που δεν θέλω τους ξένους δίπλα μου αλλά στη δικιά τους πατρίδα κοντά στους δικούς τους ανθρώπους στο δικό τους περιβάλλον να ζουν όσο γίνεται πιο ευτυχισμένοι, να δημιουργούν;
Ποιές είναι αυτές οι συνθήκες που αφήνονται να εξαναγκάζουν κάποιον να αφήσει γονείς, σύζυγο, παιδιά, φίλους, τον τόπο που γεννήθηκε και να βρεθεί σε ένα αφιλόξενο περιβάλλον σύγχρονος σκλάβος;

Ανώνυμος είπε...

Ρατσισμός είναι το δικαίωμα σου στην διαφορετικότητα,εξάλλου η ύψιστη δικαιοσύνη είναι ύψιστη αδικία. Μήπως και ο ρατσισμός έναντι του ρατσισμού είναι κι αυτός ρατσισμός;

osr είπε...

καταρχήν αγαπητέ φίλε για λόγους "αβρότητας"

όταν κάποιοι μαλάκες γράφουν κάποια σχόλια στο κείμενο σου μην τους απαξιώνεις γράφοντας τους στα @@ σου

από κει και πέρα, αναλόγως τι θεωρείς ότι είναι ο ρατσισμός

μήπως είναι "ρατσισμός" αυτό που μια μεγάλη μερίδα κυπραίων λένε για τους "μισητούς καλαμαράες"

που βρίζουν τα παιδιά της ελδυκ

φυσικά αυτός ο "ρατσισμός" έχει την κοινωνιολογική και ιστορική του
εξήγηση που αν θες στην εξηγώ μετά

το καλοκαίρι έγινε καυγάς στην αγιάναπα μεταξύ κυπραίων και εγγλέζων μαύρων

με αφορμή αυτό το γεγονός τέθηκε το ερώτημα μια εκπομπή μουσικού κυπριακού ραδιοσταθμού όπου ο παρουσιαστής είναι "καλαμαράς" αν οι κυπραίοι είναι ρατσιστές και με ποιους λαούς

εκατοντάδες μηνύματα κατέφτασαν και οι πλείστοι κομπλεξικοί κυπραίοι βγάζοντας τον χειρότερο τους εαυτό έγραφαν στο παιδι που είναι ελλαδίτης

ότι είναι ρατσιστές με τους "καλαμαράες" ελλαδίτες και ότι μισούν τους έλληνες κλπ

στον αέρα δεν είπε τίποτα το παίδι πήγε να το ρίξει στην πλάκα

ένοιωσα την ανάγκη να του στείλω μήνυμα ότι μην δίνεις σημασία αυτά στα κάνουν για σπάσιμο τα κομπλεξικά που δυστυχώς έτσι έμαθαν

αυτό πάει από τον καιρό που δυστυχώς κάποιοι καπηλεύθηκαν και οικειοποιήθηκαν την αγάπη προς την ελλάδα που ένοιωθε και νοιώθει ο μέσος κύπριος

και έτσι πολύ απλοικά ομιλούντες οι "άλλοι" ετεροκαθοριστήκαν και είπαν εμείς δεν είμαστε "έλληνες" και μπλα μπλα

αυτά προς το παρόν

osr είπε...

ξέχασα να αναφέρω ότι το παιδί της εκπομπής που στον αέρα φαινόταν ψύχραιμος

μου έγραψε με μεγάλη ανακούφιση νάσαι καλά φίλε και ότι έχει σπαστεί πάρα πολύ και δεν ξέρει τι να κάνει

κυπραίοι σχιζοφρενείς, δεν ξέρουμε τι μας γίνεται

Αλεξανδρος Σουτσος είπε...

καταρχήν osr δεν απαντάω όχι για λόγους αβρότητας αλλά επειδή για διάφορους λόγους δεν είμαι εγώ σε θέση να βάλω κανένα στη θέση του. Ναι, μπορεί να είμαι ο ιδιοκτήτης αυτού του μπλογκ αλλά δεν είμαι ιδιοκτήτης της λειτουργίας του σχολειασμού.

Η αμεσοδημοκρατική απάντηση στις αναρτήσεις γίνεται μεν για να έρθει σε επαφή ίσως και αντιπαράθεση ο αναγνώστης με τον ιστολόγο αλλά κυρίως για να επωφεληθούν οι άλλοι αναγνώστες από τις απόψεις του (αναγνώστη) με όποιο τρόπο αυτοί θεωρούν καλύτερο. Έτσι λοιπόν δεν μπορώ να κάνω τον διαιτητή στο μπλογκ μου όπως γίνεται σε άλλα ιστολόγια.

άκουσα ωραίες ιδέες, απίστευτα χρήσιμες για την έρευνα μου. Αυτό που προετοιμάζω είναι σίγουρα ερωτήσεις που θα μαζέψω από το ίντερνετ και θα τις ρωτήσω απευθείας στα άτομα που θεωρώ ότι έχουν ενδιαφέρουσες απόψεις πάνω στο θέμα (και εδώ δεν αποκλείω τους ίδιους του ρατσιστές... τους εξτρίμ).

Εδώ τίθεται βέβαια το ερώτημα αν δια της νομοθεσίας απαγορεύουμε τον ρατσισμό και τα κόμματα που τον υποστηρίζουν, είναι το ίδιο ρατσιστικό; Είναι βέβαια μια σιγουριά στα χέρια μας ότι δεν θα έρθουν στην εξουσία ρατσιστικές ιδεολογίες (τουλάχιστον με τις εκλογές), αλλά από την άλλη είναι μια προπαγάνδα και ένας αποκλεισμός μια κοινωνικής ομάδας που για κάποιο λόγο γίνανε ρατσιστές.

Αποποιείται δηλαδή η κοινωνία των ευθυνών της ως προς αυτές τις ομάδες και προσπαθεί να καλύψει τα λάθη της νομοθετώντας εναντίον ατόμων που όπως και να το κάνουμε δεν ήρθαν... από το διάστημα.

Αντί να κοιτάξει στο κορμό της και τις κοινωνικές εκείνες ομάδες που σε κάποιες περιπτώσεις ίσως να παρερμήνευσαν την ανεργία δια μέσω του ρατσισμού (...για παράδειγμα).

Βουκώλος είπε...

Δεν θ'αναφερθώ σε ρατσισμό, αλλά σε διάκριση, διότι έχω την εντύπωση ότι το θέμα έχει ήδη διευρυνθεί πέρα από ζητήματα 'ράτσας' και εθνικής καταγωγής.

Έχω την αίσθηση ότι η κυπριακή κοινωνία είναι από τις κοινωνίες εκείνες που περιθωριοποιούν οποιαδήποτε ομάδα ατόμων αποκλίνει από το εδραιωμένο πρότυπο συμπεριφοράς - μετανάστες, αλλόθρησκους, ομοφυλόφιλους, πόρνες, καλλιτέχνες, ανάπηρους, ηλικιωμένους, ψυχικά νοσούντες- στα πλαίσια του προσδιορισμού της ταυτότητας του 'κέντρου'. Υπάρχει μια επικράτεια υποκειμένου-αυτή συνήθως είναι πολυπληθής και κατευθυνόμενη από το σύστημα εξουσίας, που ενώ διαμορφώνει και προστατεύει την ταυτότητά της, αναπόφευκτα δημιουργεί και μιαν επικράτεια (θεωρούμενων)αποβλήτων όντων, η οποία δεν εμπίπτει μέσα στο καλοσχηματισμένο πρότυπο της μάζας και συνήθως είναι μειονότητα μέσα σε μια κοινωνία.΄Αυτή η τάση της περιθωριοποίησης και της γκετοποίησης ατόμων τα οποία δεν εμπίπτουν μέσα στον κανόνα δεν ξέρω κατά πόσον λειτουργεί με βάση το κοινωνικό ένστικτο της επιβίωσης ή αν η έννοια της ένταξης σε κλειστά σύνολα και της 'εξορίας' του διαφορετικού από μια κοινωνική ομάδα είναι μια έννοια που το εκάστοτε σύστημα εξουσίας προωθεί προκειμένου να διαιωνίζει το καθεστώς του μέσα στα πλαίσια του 'έθνους' και του 'κράτους'.

Την γκετοποίηση και την περιθωριοποίηση των ατόμων που αποκλίνουν από τον κανόνα μπορεί να δείξει ξεκάθαρα και η κοινωνική γεωγραφία της Λευκωσίας. Προσέξτε την διπολικότητα:

διαχωριστική γραμμή βορείου κράτους/νοτίου κράτους,

παλιά Λευκωσία/Μακαρίου-στην παλιά Λευκωσία συγκεντρώνονται μετανάστες, πόρνες, καλλιτέχνες (που μπορεί να ναι και ιντελλιγκέντσια που πληρεί εν τέλει μόνο τα επιφανειακά κριτήρια), χαρμάνια, καμένοι, ενώ 'αντίθετα'- στο αντιθετικό δίπολο δηλαδή- στην Μακαρίου σουλατσάρει 'όλος ο καλός ο κόσμος' που φροντίζει να χαίρει άκρας βεβαιότητας για το 'είναι' του και την ταυτότητά του.

Κυριακή, Holiday Inn και πάρκο Αρχαιολογικού Μουσείου - τρανταχτή απόδειξη πώς η κυπριακή κοινωνία ξερνάει τους μετανάστες της - δεν υπάρχει καμιά διάδραση ανάμεσα στις εκατοντάδες σριλανκέζων που βρίσκονται εκειπέρα κάθε κυριακή και στους κυπρίους.

Ψυχιατρείο Αθαλάσσας-μηδαμινές οι προσπάθειες αποθεραπείας και ένταξης των ατόμων στον κοινωνικό ιστό - άνθρωποι για αποτοξίνωση, άτομα που έχουν εκδηλώσει σχιζοφρένεια ή μανιοκατάθλιψη στεγάζονται στον ίδιο χώρο, αντιμετωπίζονται παρόμοια και ζουν μέσα σε συνθήκες που ακόμα κι αν δεν είχες αναπτύξει κάποιας μορφής ψυχικό νόσημα, θα ανέπτυσσες... Γιατί ούτε καν ο θεσμός της ψυχιατρικής κλινικής, δεν βοηθά αυτά τα άτομα να ξεπεράσουν το πρόβλημά τους; γιατί διαιωνίζει με τέτοιο τρόπο την γκετοποίηση τους και φροντίζει στο αυριανό τους βιογραφικό, όταν και αν αποθεραπευτούν, να το επισημαίνει με κόκκινα γράμματα, για να ξερει το κέφάλαιο ή η δημόσια υπηρεσία ποιον'εμπιστευτεύεται'; μήπως τα θεσμικά όργανα της εκπαίδευσης και της κλινικής δεν είναι τόσο αθώα και άμοιρα εξουσίας όσο φαίνονται;

Τουρκοκύπριοι-άλλο τεράστιο κεφάλαιο- πώς είναι και πώς νομίζουμε εμείς ότι είναι...και έτσι είναι αν έτσι νομίζετε έχει καταλήξει το κεφάλαιο με τους Τουρκοκυπρίους. Τα τέρατα της ιστόρίας, οι αρχέγονοι εχθροι του ελληνισμού και άλλα αίσχιστα. Δεν μπορώ δυστυχώς να αναφερθώ σε διάκριση χωρίς να εμπλέξω το συστημα εξουσίας. Η εντύπωση που μορφώνεται και μας πουλιέται για το 'αλλο' λειτουργεί σχεδόν πάντα στα πλαίσια του εθνικού και του απώτατου οικονομικού συμφέροντος. Έχω την αίσθηση πως όσο είμαστε υποχείρια εξουσίας, οποιασδήποτε εξουσίας, είτε θεσμικής, είτε διαχυτης και ρηματικής θα επιπίπτουμε στο σφάλμα να αντιμετωπίζουμε τον άλλο με βάση όλες τις ταμπέλες που του έχουν αποδοθεί και έχουν υπερκεράσει την ιδιότητά του, ως ΑΝΘΡΩΠΟΥ.

Προς το παρόν αυτά.
Έλενα...

Φωτογραφικο Μανιφεστο

Φωτογραφικο Μανιφεστο